De overspannen arbeidsmarkt waar we op dit moment in zitten zorgt ervoor dat bedrijven veel geld investeren in het binnenhalen van nieuwe mensen. Recruiters spinnen daar garen bij. Of je nu developer bent, consultant of manager; de kans is groot dat je meerdere keren per maand (of zelfs per week) benaderd wordt door een recruiter.

Hoeveel geld de IT-sector als geheel investeert in het binnenhalen van nieuwe medewerkers, dat is niet bekend – maar het zullen geen kleine bedragen zijn. De vraag is: hoe zinvol of efficiënt is dat eigenlijk? Recruitment gaat voor een deel om het vervangen van medewerkers die uit dienst gaan. Hoe vaker mensen wisselen van baan, des te meer IT-bedrijven per saldo moeten investeren in het binnenhalen van nieuwe mensen.

En waarom wisselen mensen van baan? Een hoger salaris zal zeker meespelen, maar er zijn andere factoren die bepalen of je wel of niet wilt blijven bij je huidige werkgever. Er zijn verschillende manieren waarop je er als werkgever voor kunt zorgen dat medewerkers beter in hun vel zitten (en dus blijven). Daarom mijn pleidooi: wat nu als we de euro’s die naar recruiters gaan nu eens worden geïnvesteerd in de aanwezige medewerkers?

1. Training

Ontwikkelingen in ons vakgebied gaan zo snel, dat kennis al gauw verouderd is. Veel nieuwe kennis kun je opdoen door websites af te struinen naar informatie. Maar dat werkt niet altijd. Soms wil je net wat meer diepgang en heeft het zin om iemand met kennis en ervaring van een specifieke techniek te kunnen vragen. Hier kan een training snel en efficiënt op inspelen. 

Ook het deelnemen aan evenementen is een belangrijke manier om kennis op te doen. Door de vele veranderingen is het moeilijk om alle informatie over nieuwe technieken op één plek te vinden. Kennis is immers verspreid op het internet, in boeken en in video’s. Het voordeel van een evenement is dat je kennis opdoet waar je misschien niet eens naar op zoek was; bovendien kom je ook in contact met vakgenoten van wie je weer iets kunt leren.

2. Tooling

Een ander aspect dat ervoor zorgt dat je je werk goed kunt doen, is de beschikking hebben over de juiste tooling. Je wilt je werk immers zo goed mogelijk kunnen doen en de juiste tooling is daarvoor onontbeerlijk. Je kan een timmerman een zaag en een hamer geven om een huis te bouwen, maar als je met powertools (zaagmachines en elektrische schroevendraaiers) gaat het nog net wat gemakkelijker en sneller.

Er zijn vele verschillende leveranciers van tooling voor iedere tak van sport in de IT. Denk hierbij aan bijvoorbeeld RedGate, JetBrains en natuurlijk Microsoft zelf. Het gebruik van deze ‘extra’ tools zorgt ook voor een professionalisering in de manier van werken waarmee je kwalitatiever en sneller werk kan uitvoeren.

3. (Door)groeimogelijkheden

We willen allemaal groeien in ons werk en doen wat we leuk vinden. Als we ergens lang werken, dan is dat pad echter niet altijd even duidelijk. In sommige gevallen is dat voor IT-functies zelfs verouderd. DevOps Engineer, Ethical Hacker of Security Consultant zijn bijvoorbeeld een paar ‘nieuwere’ functies die waarschijnlijk niet in een functiehuis opgenomen zijn. Maar je hebt best kans dat medewerkers zich op deze gebieden willen specialiseren en daardoor meer waarde kunnen toevoegen voor de business.

4. Flexibele manieren van werken

Thuiswerken kennen we allemaal, maar kunnen we dat ook echt? Kan er gebruik gemaakt worden van bijvoorbeeld Microsoft Office 365 om makkelijk met meerdere mensen samen aan projecten te kunnen werken? Is er bijvoorbeeld een VPN (virtual private network) verbinding mogelijk vanuit huis naar de zaak? Tegen mij is ooit eens letterlijk gezegd: “Het maakt mij niet uit waar je je werk uitvoert. Ook al werk je op de WC als je dat leuk vindt. Als het werk maar op tijd af is”. Ik vond dit een goede uitspraak en het benadrukt ook wat belangrijk is.

Ik heb echter ook bij bedrijven gewerkt waar dit niet kon. Flexibel werken biedt medewerkers de kans om hun tijd om in te delen zoals ze dat zelf willen en in sommige gevallen zelfs efficiënter te werken. Ik kan beter thuis een gecompliceerde taak uitvoeren dan op kantoor, omdat ik thuis minder gestoord word.

Natuurlijk zal het binnenhalen van nieuwe medewerkers altijd belangrijk zijn – zeker als je organisatie groeit. Maar investeren in de tevredenheid en motivatie van bestaande medewerkers is misschien wel een effectievere manier om personeelstekort te bestrijden dan het inhuren van recruiters.

Vraag ook vooral aan medewerkers om suggesties en tips te delen. Zij weten tenslotte waar op technisch gebied nog kansen liggen.

Photo by rawpixel.com from Pexels

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *